Effector Kommunikation

Fire ting der adskiller mesterlig markedsføring fra ulovlig reklame

Af Amanda Mottelson

Kommunikationsrådgiver og partner


27. oktober 2025

Når det kommer til markedsføring for lægemiddelvirksomheder, er der en hårfin grænse for, hvornår en ellers genial kampagne kan udvikle sig til ulovlig reklame- særligt på sociale medier. Derfor skal du være forberedt og proaktiv, hvis du laver kampagner på sociale medier på vegne af lægemiddelvirksomheder.

Sociale medier er dog samtidig et virkelig effektivt medie til at nå ud til din målgruppe og engagere dem, så de løbende ser dine budskaber. Derfor bør den restriktive lovgivning ikke afholde dig fra at lave virkningsfulde kampagner på sociale medier. 

 

Vi gennemgår her punkter, du bør have for øje for at undgå, at din kampagne udvikler sig til ulovlig reklame. Med de fire faldgruber i baghovedet, er du allerede godt på vej til at komme i mål med din kampagne uden at bryde loven. 


  • Vær tydelig om kampagnens afsender
    Sørg for, at det er tydeligt, hvem der står bag kampagnen. Det er både etisk korrekt og overholder lovgivningen. Indsæt logo og virksomhedsoplysninger.

  

  • Kommentarer kan udvikle sig til ulovlig reklame
    Hvis din kampagne handler om sygdom og behandling, kan det give brugere lyst til at dele deres erfaringer med symptomer og behandlinger. Men det kan hurtigt udvikle sig til ulovlig reklame. Som afsender på en kampagne på sociale medier er du nemlig også ansvarlig for det, brugerne skriver på dine annoncer eller din kampagneside. Så, hvis en bruger nævner et konkret receptpligtigt lægemiddel, vil det være et brud på reglerne om reklame for lægemidler mod offentligheden.

    Det er der heldigvis en løsning på: Monitorér derfor altid dine kampagner 24/7, og slet alt, der kan tolkes som ulovlig reklame. Husk at give brugeren direkte besked om, hvorfor kommentaren er blevet slettet, så der ikke opstår dårlig stemning. 

 

  • Indberetning af bivirkninger
    Brugere på sociale medier kan også finde på at nævne bivirkninger, de har oplevet. Og her skal du igen reagere hurtigt og indrapportere mulige bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen. Den enkelte lægemiddelvirksomhed kan have forskellige retningslinjer for, hvor hurtigt deres pharmacovigilance-afdeling skal have besked, men som regel er det inden for 24 timer, fra kommentaren er postet. Husk at slette brugerens kommentar efter indberetning.  

 

  • Undgå individuel rådgivning
    Kampagner om sygdomme og behandling kan få brugere til at spørge om konkrete råd og vejledning i forhold til deres sygdom. For at skabe god kontakt med målgruppen kan det være fristende at svare på disse henvendelser – men det er ikke lovligt for lægemiddelvirksomheder at yde individuel rådgivning. Brugeren skal i stedet opfordres til at kontakte en sundhedsperson, fx egen læge. 

 

  • Vær varsom med links til eksterne hjemmesider
    Hvis du linker til eksterne hjemmesider, skal du være opmærksom på, at indholdet på de sider, du linker til, vil blive betragtet som en del af kampagnen. Derfor skal alt indhold på disse sider leve op til reglerne om reklame for lægemidler. Det betyder bl.a., at der heller ikke her må nævnes receptpligtige lægemidler. 

 

Du er nu klædt på til at tackle de mest almindelige faldgruber, når det kommer til lægemiddelvirksomheders kampagner på sociale medier.  


Har du en dagsorden, der vil passe ind på sociale medier – og vil du være sikker på at få dit budskab ud til målgruppen uden at bryde loven, så hjælper vi dig gerne i gang.

Få inspiration til din

sundhedskommunikation

direkte i din indbakke

Din tilmelding kunne ikke gemmes. Prøv venligst igen.
Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag månedligt korte, kreative indspark til din sundhedskommunikation.

Privacy policy

OK